Friday, November 2, 2007

Swedes, I need help!

So I have obtained a few of Kent's latest songs (from the album Tillbaka Til Samtiden), but alas, I am stuck without the lyrics. As I cannot read Swedish (yet), I can't go to any Swedish sites to see if they have them listed.

The lyrics I need are as follows:

Vy Från Ett Luftslott
Elefanter
Våga Vara Rädd
Generation Ex
Ensammast I Sverige

I beseech thee, Swedes that may stumble upon this blog, help me! You shall earn my eternal gratitude for the task at hand.

6 comments:

Anonymous said...

Vy från ett luftslott

Ett framsteg blir ett bakslag
Nånting måste undgått min blick
Objekten under radarn
är de som skapar myter som
slår hål på en orättvis värld
Jag önskar du var här

men ingen är där
när jag vänder mig om...

Jag vet du menar allvar
Nånting måste undgått min blick
Dödligt giftigt allvar
Sméstans tegelarmar sträcks
mot molnen
Där charterplan möts
de viskar hålen
i himlen ska blir vår död
(finns nästans inga kvar längre)

men ingen är där
när vi vänder oss om
Jag undviker så skickligt
ämnen som leder någonstans

Du är tätt vid min rygg
äntligen somnar du om
Det svider till i mina ögon
när musiken tar slut igen
Har du tänkt på att vi
nästan aldrig lyfter vår blick
från marken
Mot den svarta rymden
ovanför molnen...

men ingen är där
när vi vänder oss om
jag dansar runt
parerar vant din bedjande blick

Vi är rygg emot rygg
äntligen somnar du
Jag känner en sån lättnad
när musiken går på igen
Har du tänkt på att vi
nästan aldrig lyfter våran blick
från marken

Mot den svarta rymden ovanför
molnen
där missilerna möts
De viskar
hålen i himlen ska bli vår död
övanför molnen
där djävulen bor
de viskar hålen
i himlen är från hans klor

Anonymous said...

Elefanter

De pratade om dig via kortvåg
så mycket kommer jag ihåg
Du log mot mig när du
betalade för min tystnad
och jag glömde vad jag såg

Du var en fadersgestalt i en taxi
med järngrep om mitt hår
du log mot mig och suckade
Föraren det är din tur snart
Jag såg min kropp ovanifrån

I hela mitt liv har jag väntat
på någon som liknade dig
hur kunde du lämna mig ensam
i en värld som har blivit så hård
I hela mitt liv har jag längtat
långt, längre bort härifrån
Nu står du först på min lista
över folk som förtjänar ett
öde värre än döden...

I hela mitt liv har jag väntat
på någon som liknade dig
hur kunde du lämna mig ensam
i en värld som blivit så hård
i hela mitt liv har jag längtat
långt, längre bort härifrån
Nu är du struken från listan
jag har lärt mig av dig
alla öden är värre än döden

Anonymous said...

Våga vara rädd

Du frågar mig vad kärlek är
men jag vet inget om det där
bara sånt som man kan mäta
kan jag förstå

Det är 40 år sen just idag
Beatles var the lonely hearts club band
Din farmor hade just fyllt 18 år

En annan tid i samma land
samma gamla rädsla, andra namn
från kalla krig till varma
vintrar svarta hål
Du står i frontlinjen igen
allt allt allt
kommer till dom som
vågar vara rädd

En valentin på blod, choklad
de har spärrat av halva stan
och alla vet att stormen kommer
Bandet klev precis på scenen
Det blir synd om den som
kastar första stenen
Alla vet att stormen kommer

Kravallpoliser överallt
men vi andra är så många fler
Jag knuffas, tappar andan
och regnet vräker ner
Du står i frontlinjen igen
Allt allt allt
kommer till den som vågar
vara rädd
Vågar du vara rädd

Jag har det
Du har det nu
samma symptom
både du och jag
Jag har det
men du säger...
jag är inte sjuk...

Du står i frontlinjen igen
Allt allt allt
kommer till den som
vågar vara rädd
Vågar du vara rädd

Anonymous said...

Generation Ex

Stå vid min olåsta dörr,
i rakblad av billjus från gatan
Ditt ansikte blekt,
nästan grymt
Det ekar i trapphuset,
droppar från fingrana

Allting går igen, kommer tillbaks
En dag ska alla skulderna betalas

Och du vet jag har rätt,
jag har rätt, du har fel
Har inte tid med all din skit
Ja ja, jag vet vad vi förlorat,
och jag vet att du vet
Jag har rätt
Jag har rätt, du har fel
Hur kan det spela någon roll?
Framtiden är ändå utom räckhåll för oss

Säg nånting, säg nånting nu
Du vet att jag får panik av dina tårar
Gör nånting,
gör nånting nu
Förstör nånting
Slå mig, förstör nåt,
jag överlever

Jag skulle alltid vara den som stod bakom dig
Jag skulle alltid svara när du kallade på mig
Jag skulle alltid vara den som vaktade din rygg
Du skulle alltid, alltid vara..

Den som går igen, kommer tillbaks
En dag ska alla skulderna betalas

Och du vet jag har rätt
Jag har rätt, du har fel
Javisst, så längtar vi tillbaks
till allt vi ljög om att vi gjorde
Och jag vet att du vet jag har rätt
Jag har rätt, du har fel
Hur kan det spela någon roll?
Framtiden är ändå utom räckhåll för oss

Anonymous said...

Ensammast i Sverige

Ner från minus 50 grader
Mannen brevid stinker svett
Vi går ner i varma mörker
Jag gör dig arvlös på en servett.

Jag ser dig på terminalen
som en hägring i prada-klon
Jag har ett gömt behov i sjalen
för just en sån här otänkbar situation

Jag gick långsamt fram mot bordet
med min avvaktande blick
över munnen mitt i orden
slog du till så hårt det gick

Jag såg du tyckte om det
Från nästan bottenlös tristess
kom det kärleksvarma våldet
och vinet spills
bleka rorschanch-test

Jag ser någon vid rödljus
samma NK-paraply
och någonstans i min plånbok
glöder en post-it från -97
där tio kulspetsblå små siffror
skriker våga utan ord
men ögonblicket glider undand
som skuggorna från små grå lätta moln

Jag ser din rygg från taxin
fast att jag vet att du har flytt
från det kalla tysta landet
jag stampar torkarbladens rytm
jag minns ingenting som hände
men jag kallsvettas ändå

VM i att hålla färgen
tyck synd om dig
jag är ensammast i Sverige...

Och jag drog med dig i mitt fall
och sen gled jag bara undan
så förlåt, förlåt för allt
för min förbannade kluvna tunga
jag har ett foto någonstans
dr vi är drottningar och kungar

Nu ligger bilder överallt
där gamla ansikten är unga
och jag har letat som besatt
efter känslor som är försvunna
Det har varit en lång lång natt
men jag är glad att mina
tårar är behärskade och lugna

Mark N said...

Dufva, you rock! Thank you so very much. You have earned my eternal gratitude!